Skip to content
Brucknercasco

Seung-Won Oh & New European Ensemble

de componist

Seung-Won Oh

de symfonie

Bruckner No. 4

het ensemble

New European Ensemble

Za 14 september, 16:30

Muziekgebouw, Amsterdam

de componist

Seung-Won Oh

De in Zuid Korea geboren Seung-Won is een veelgeprezen componist die in de Volkskrant werd beschreven als ‘een naam om te onthouden’ naar aanleiding van haar eerste professionele opdrachtwerk voor een percussiesextet, DaDeRimGill. Haar muziek is in heel Europa, Noord-Amerika en Azië uitgevoerd en overstijgt traditionele grenzen. Seung-Won verbindt Oost en West, levendige beweging en stilte, pure klank en ritueel theater, gelaagde structuren en transparantie. Het conflict tussen de wil van het individu en de eisen van het collectief is bij haar een veel voorkomend thema. De snel groeiende interesse in theater, ruimte, beweging en interactie met het publiek heeft de afgelopen jaren geleid tot projecten die een nauwe samenwerking met de performers vereisen. Onlangs won zij de Kees van Baaren Prijs.

Veel van deze Seung-Won eigenschappen zijn ook typische ‘Bruckner Essentials’; Bruckner maakte delen van zijn publiek razend óf bekoorde het door zijn muziek buitenmatig op te rekken en zijn thema’s beurtelings in het ravijn te laten storten dan wel plotseling te laten opdoemen. Dit is met náme het geval in de 1874 versie van de vierde symfonie wat het zo logisch maakt dat Seung-Won voor deze extreme en zéér afwijkende versie als haar inspiratie heeft gekozen. Wat Seung-Won zo interessant voor Bruckner Casco maakt is dat zij zich opent voor de archetypisch Centraal Europese Bruckner en háár betoverende klankwereld wil laten botsen met de zijne.

de nieuwe compositie

Seung-Won over haar compositie

‘In mijn 45 minuten durende nieuwe werk wil ik een persoonlijke reflectie en reactie creëren op dit monumentale symfonische werk door mijn eigen muzikale taal te bewerken in een tint van Bruckners’ muzikale geest. De ingewikkelde relatie van muzikale thema’s die in de hele Vierde symfonie wordt gebruikt, is een van de belangrijkste componenten om de samenhang van dit gigantische werk te verkrijgen. Deze hechte thematische relaties – gebaseerd op de eerste versie (1874) – wil ik benaderen als motor van mijn compositorische schepping.’

het ensemble

Emlyn Stam over Seung-Won

Sinds 2020 werken wij intensief samen met Seung Won, voor her eerst met de première van YeonDo bij November Music, een grootschalig werk voor ensemble en koor, een werk dat muziek komend van historische Koreaanse tradities samenbrengt met westers idioom en klank. Andere hoogtepunten waren ook Modular 1 voor 8 musici vol verrassende klankkleuren met aleatorische structuren en Spiccato voor viool solo dat in 2023 werd opgenomen door Rada Ovcharova. Het ensemble is gefascineerd door de geheel eigen combinatie van Koreaanse klanken en westerse architectuur in de muziek van Seung Won Oh. Componist en ensemble streven naar een lange termijn samenwerking; Seung-Won Ohs visie op Bruckner 4 is voor New European Ensemble een belangrijke volgende stap. tijdens Bruckner Casco en erna.

het ensemble

New European Ensemble

Het New European Ensemble werd in 2009 opgericht door gepassioneerde internationale musici en werd in de pers bejubeld om haar ‘fantastische’ (NRC) en ‘exemplarische uitvoeringen’ (Volkskrant). Vooraanstaande componisten waaronder Saariaho, Lindberg, Turnage en Thorvaldsdóttir werken met de groep. Het is de missie van het ensemble om hedendaags en 20e-eeuws repertoire op een aangrijpende en laagdrempelige wijze te presenteren voor een breed publiek. Daarom wordt vaak gezocht naar combinaties met film, literatuur, dans, theater en beeldende kunst.

favoriete youtube versie

Symfonie No. 4

Norrington is als geen ander in staat het pastorale in deze symfonie uit te lichten. Vanaf minuut 14.00 tot aan het eind hoor je dé meest spannende coda van een Bruckner symfonie?

Symfonie No. 4, ‘Romantische’ (1874 versie) : Finale, Roger Norrington SWR Orchester Stuttgart