Bruckner Casco Festival
Het Festival wil nieuwe muziek onder de aandacht van een breder publiek brengen. Het doet dit door een kruisbestuiving van de inspiratie van een nieuwe generatie eigentijdse componisten op één van de symfonische iconen uit de 19de eeuw, Anton Bruckner.
Wat ga je horen?
Tien hedendaagse componisten adopteerden ieder één van Bruckners symfonieën en schreven hierop hun visie voor een ensemble van 7 tot 20 musici. Van nieuwe composities, volledige reconstructies, bewerkingen tot de voltooiing van het onvoltooide slotdeel van Bruckners Symfonie nr. 9. Dit festival neemt je mee op een reis naar de kleurrijke wereld van compositie waar oud en nieuw, gedurfd en klassiek, en west en oost elkaar ontmoeten.
Bruckner Casco Festival toont nieuwe muziek
In het jaar dat Bruckner zijn 200ste verjaardag viert en Bruckner volop in de aandacht van publiek en media staat, gebruiken wij Bruckner als een springplank naar een nieuwe generatie jonge componisten. Bruckner Casco zet de spotlight op componerend Nederland zodat wij gaan ervaren hoe boeiend, toegankelijk, troostend en feestelijk nieuwe muziek kan zijn. Bruckner Casco is een Festival dat iets nieuws wil toevoegen aan dát wat al aanwezig is. ‘Iets nieuws’ kan geheel nieuwe muziek zijn, niet eerder geziene combinaties van artistieke inhouden of stappen in het artistiek onbekende. Met een diversiteit aan scheppende energieën en gebruikmakend van Bruckners anker. Het Festival wil op deze manier onderscheidend reliëf toevoegen aan kunstbeleving en een zo breed mogelijk publiek uitdagen en vermaken om uiteindelijk actuele relevantie voor de podiumkunsten te genereren.
Dialoog tussen Bruckner en hedendaagse componisten
Tijdens het Festival wordt Bruckner als springplank gebruikt naar de hedendaagse muziek. Bruckner als startpunt die op allerlei manieren een componist inspireert. Voor bijna alle componisten gaat dit de eerste keer zijn dat ze zich echt in Bruckner verdiepen. Iedere componist heeft ook een geheel ander aanknopingspunt met Bruckner met verrassende effecten op de compositie. Zo doemt Bruckner bij de een plotseling op, bij de ander beweegt hij als een schaduw mee en zal een ander hem op de vingers tikken. Het resultaat gaat 10 zeer uiteenlopende composities zijn, de een dichter bij Bruckner de ander ver van hem. Andersom, gaat de luisteraar in de nieuwe composities bepaalde Bruckner trekjes horen die diezelfde luisteraar eerder misschien eerder niet eens opvielen.
200 jaar Bruckner
Anton Bruckner heeft niet te klagen als het om aandacht voor zijn muziek gaat. Hij wordt met grote regelmaat als iconisch componist uitgevoerd en staat bovenaan wenslijstjes van dirigenten. Dit is wel eens anders geweest. Toen Bruckner zijn muziek schreef werd daar uiterst wisselend op gereageerd. Hij werd verguisd en uitgelachen door veel uitvoerende musici, critici of programmeurs. Met zijn zevende symfonie in Leipzig keerde het tij. Uiteindelijk schreef Bruckner 10 symfonieën plus een Studiesymfonie, 3 grote missen, een stormend Te Deum, een buitencategorie Strijkkwintet + Kwartet en veel prachtige koorwerken. Intrigerend blijft het waarom hij niets voor zijn lijf-instrument, het orgel, heeft geschreven.
VPRO Vrije Geluiden podcast
Bruckner Casco: wat betekenen de symfonieën van Bruckner voor componisten van nu?
Luister hier naar alle interviews.
‘Bruckner Casco is een bijzonder festival in Muziekgebouw aan ’t IJ, waarbij de componist Anton Bruckner centraal staat. Dit jaar is hij precies 200 jaar geleden geboren. Maar lang niet alle muziek op dit festival is van Bruckner. Anton Bruckner, componist van negen symfonieën plus een nulde én een studiesymfonie, is in 2024 tweehonderd jaar geleden geboren. Reden voor een driedaagse special, Bruckner Casco, waar lang niet alle noten van Bruckner zijn. Toch is de componist alomtegenwoordig, al was het maar als vertrekpunt.’ – VPRO Vrije Geluiden
Top 10 de Volkskrant
Er zijn componisten (Arnold Schönberg, Frank Martin) die de aandacht die bij een jubileumjaar hoort beter kunnen gebruiken dan Anton Bruckner (1824-1896). Op 4 september is het zijn 200ste geboortedag. Nog altijd worden de symfonieën van de Oostenrijker bijzonder vaak uitgevoerd, al mag daar bij worden aangetekend dat het wel heel vaak nummers zeven en acht zijn die op de lessenaars staan.
Áls je dan een festival aan Bruckner wijdt, geef er dan een originele draai aan. Dat doet het Bruckner Casco Festival, dat van 13 tot en met 15 september plaatsvindt in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Er klinken bewerkingen van symfonieën (nummer zes zelfs in een versie voor bigband), maar het gaat vooral om de ‘dialoog’: componisten van nu (onder wie Richard Ayres, Reza Namavar en Christiaan Richter) kregen de opdracht een muzikaal antwoord te geven op Bruckners majestueuze stukken. (MK)
Muziekgebouw aan ’t IJ
Voor Bruckner Casco is het Muziekgebouw een vitale en ideale partner. Het heeft een juweel van een zaal waar de belangrijkste uitvoeringen van hedendaagse klassieke muziek in Nederland plaatsvinden. Dat is niet zo gek omdat de transparantie van de klank zó uniek is dat geen detail aan je aandacht ontsnapt. Iedere componist droomt er dan ook van een mogelijke première hier plaats te laten vinden. Het Muziekgebouw biedt onderdak en podium aan de meest iconische festivals als de Strijkkwartet én Cello Biënnale en het Holland Festival.
Het Muziekgebouw schaarde zich reeds in een vroeg stadium achter het Bruckner Casco Festival, omdat de originaliteit van het idee, de kwaliteit en veelzijdigheid van uitvoerenden en componisten borg staan voor een avontuurlijk en feestelijk festival. Het Muziekgebouw biedt Bruckner Casco dé expertise en infrastructuur op het gebied van programmering, marketing en productie, nodig voor zo’n gedurfd evenement. Bruckner Casco gaat het openings-festival van seizoen 2024/25 zijn.