de componisten
Conservatorium A’dam
de symfonie
Bruckner Studie
het ensemble
Score Collective
Zondag 15 september 10:30
Muziekgebouw, Amsterdam
Alexander, Jurgis, Noura en İlhan nemen in deze volgorde ieder een van Bruckners 4-delige Studiesymfonie voor hun rekening. Dat gaan ze alle vier op hun eigen manier doen. Buitengewoon en spannend om te ervaren hoe nieuwbakken componisten zich laten uitdagen door een in hun ogen best antieke componist. Het speciaal voor Bruckner Casco opgerichte SCORE Collective van het Conservatorium van Amsterdam gaat hun muziek spelen!
de symfonie
Bruckner Studie
In een razend tempo en in drie en een halve maand, schreef Bruckner zijn Symfonie in f (1863). Hij noemde het zelf ‘Schularbeit’ en een ‘Aufgabe’. Het was een van de eerste werken dat Bruckner niet vernietigde. Het werd door zijn toenmalige leraar Kitzler als niet bepaald geïnspireerd genoemd. De eerste, complete, uitvoering vond postuum plaats en wel 100 jaar geleden, in 1924. Het werk wordt vrijwel nooit uitgevoerd en dat is buitengewoon jammer omdat op verschillende plekken in de symfonie Bruckners latere symfonieën lijken op te duiken. Daarnaast is Bruckners inspiratie door met name Schumann en Mendelssohn vrijwel onmiddellijk op te pakken.
Dé momenten in deze symfonie? De coda van het eerste deel, het treurige marsje in het Andante, het zó typische Bruckner derde deel en de Finale met een coda waar Schumann van droomde. Deze uitvoering door het Rundfunk-Sinfonieorchester Saarbrücken gedirigeerd door Stanisław Skrowaczewski doet wellicht het meest recht aan Bruckner. Voor Bruckner Casco gaan 4 studenten van het Conservatorium van Amsterdam in dialoog met Bruckners Studiesymfonie.
de componist & deel 1
Alexander Jansen
Alexander (2005) begon op vierjarige leeftijd met pianospelen om zijn eigen muziek te componeren en won al snel prijzen. Op elfjarige leeftijd schreef hij zijn eerste pianokwintetten en won later onderscheidingen van het Nederlands Blazers Ensemble en het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Zijn werk is uitgevoerd op bekende podia in Nederland en internationaal, waaronder het Concertgebouw en Broadway.
‘Uit het Absolute Nulpunt’ neemt de luisteraar mee op een emotionele reis, geïnspireerd door Anton Bruckners Symfonie 00, waar de ’00’ symbool staat voor het absolute nulpunt—de toestand van stilstand en wanhoop. De muziek begint in een sombere, verstilde realiteit, vergelijkbaar met een coma, waarin alle hoop verloren lijkt. Geleidelijk ontwaken de klanken en breken los uit deze stilstand, om de luisteraar mee te voeren naar mystieke en prachtige werelden van verbeelding. Uiteindelijk leidt de muziek weg van de duisternis, naar het licht van een nieuwe dag vol hoop en hernieuwde levenslust.
de componist & deel 2
Jurgis Kubilius
Jurgis Kubilius (25) uit Litouwen won onlangs de Litouwse prijs Vox Juveniles met zijn bacchanaal oratorium Voxoxo#18. Jurgis gaat zich bekommeren over het tweede deel van de Studiesymfonie. Het met deze muziek in dialoog gaan is voor Jurgis een speciale uitdaging omdat hij niet persé iets heeft met Bruckner. Jurgis doet nu zijn master aan het Amsterdams Conservatorium.
‘In my piece, I want to bring us all, admiring a 2D name of Bruckner on the Concertgebouw balcony, to a way different, much more realistically emphatical and contrasting perspective to our notion of the composers. How a huge amount of creative output be just an attempt to cure low self-esteem? Does creating out of misery still attract us as an act of genius? Is there something relatable, something more sensitive behind Bruckner’s love for both skulls and Lolitas, despite how repulsive we would see this nowadays? And what would happen if our deepest fantasies and cravings became contented by reincarnating into reality? I hope to raise these questions for the audience by a subjective, yet actual translation of Bruckner’s fantasies & struggles into today’s forms of living.’
photography Lukkbe
de componist & deel 3
Noura Hodhodi
De uit Iran afkomstige Noura Hodhodi houdt van Iraanse traditionele muziek en gedichten en begon op haar vijftiende met componeren. In haar componeren wil zij die traditioneel Iraanse muziek en melodieën kruisbestuiven met hedendaagse ook Westerse stijlen. Voor haar is Bruckner ook nieuw, wat zij ziet als een voordeel.
‘For me, only listening to music was not enough. I needed to play a role in music. Music has always helped me understand the world, and the events that happen to me better, that’s why music is necessary for me to understand life! I didn’t want to be only a listener to the pieces people have made. I wanted to create my own music. Music that defines moments of my life and hopefully precious life moments of other people too!
‘It is very interesting that we are now creating pieces based on this symphony, combining Bruckner’s characteristics, the features of the Study Symphony, our own personalities, and the traits of the era we live in, which is completely different from Bruckner’s time! And most importantly, the different perspectives of each composer in this project! I found this project very exciting and also very beneficial for my personal experience, and I am very happy to be participating in this project.’
de componist & deel 4
Mehmet İlhan Gazioğlu
Mehmet İlhan Gazioğlu komt uit Turkije, is 18 jaar en zet per 2023 zijn vioolstudie in Ankara voort met compositie aan het Amsterdams Conservatorium. İlhan wil een frisse, nieuwe ‘sound’ ontwikkelen die, ook gebaseerd op traditioneel Turkse muziek, een uniek, abstract resultaat kan opleveren. İlhan gaat in dialoog met het vierde deel van de symfonie, een stuk dat hij nog helemaal niet kent, iets dat hem juist uitdagend lijkt omdat hij op die manier los van de compositie denkt te kunnen componeren.
‘For me composing is reflection of who you really are, very silently but with the strongest impact. It is the most exciting way of diving deep into your imagination within the search of new while we question about how far can we go.
‘As a person who doesn’t feels close to the music of Bruckner at the moment, my aim is searching for new soundscapes and approaches coming from stylistic conflict. While having some rhythmical, melodic motives alongside tiny gestures and details from Finale of his Study Symphony, my main focus is bringing them together, abstract as possible and combined with my own ideas to turn out Bruckner’s unhealthy interest on death into cheerful and spooky fantasy which we can also call as danse macabre.’
het ensemble
Score Collective
Score Collective is het ensemble voor nieuwe muziek van het Conservatorium van Amsterdam (CvA). Het studentenensemble bestaande uit master-studenten die zich richten op muziek van nu, geleid door nieuwe muziekspecialisten zoals Ed Spanjaard, Jurjen Hempel en Cora Burggraaf. De artistieke coördinatie ligt in handen van Arnold Marinissen en Michael Langemann. De kern van het ensemble bestaat uit masterstudenten, maar ook bachelor-studenten met een hart voor nieuwe muziek zijn van de partij. Zo heeft het CvA een permanent platform voor het werken aan en uitvoeren van nieuwe muziek. Dit gebeurt nadrukkelijk ook in samenwerking met de compositieafdeling; in elk project klinkt er werk van compositiestudenten.