Skip to content
Brucknercasco

Frederik Neyrinck & Richard Ayres

de componist

Frederik Neyrinck & No.1

de composer

Richard Ayres & No.7

het ensemble

Asko|Schönberg

vrijdag 13 sept. 20.15

Muziekgebouw, Amsterdam

Nieuw stuk van Frederik: Frederik vindt het spel met materiaal van andere componisten een feest en een uitdaging en gebruikt dit materiaal vaak als uitgangspunt voor nieuw werk. Hij laat de 6 spelers van ASKO|Schönberg hun instrumenten op de meest gevarieerde manieren bespelen, zodat het klinkt alsof ze met veel meer zijn. Afgewisseld hoor je Bruckner, dan weer nieuwe stukken.

Nieuw stuk van Richard: Richard laat met humor, plotselinge lyriek en speelsheid horen hoe Bruckner aan de toekomst denkt. Net als Bruckner in zijn tijd was, is Richard een vernieuwer. Beiden ‘negeren’ traditionele grenzen van de muziek en gaan voor muzikale verrassingen en experimenten. Verbaas je niet als je een plotselinge ringtone in het nieuwe stuk tegenkomt.

de componist

Frederik Neyrinck

Frederik studeerde in Brussel, Stuttgart en Graz en werkte als componist al samen met verschillende ensembles en orkesten in binnen- en buitenland. Hij maakt ook vaak bewerkingen en transcripties van bestaand repertoire. Van 2020 tot 2024 is hij artist in residence bij I SOLISTI. Hij kreeg verschillende onderscheidingen zoals het Oostenrijks Staatsstipendium voor compositie (2018) en de Förderpreis der Stadt Wien (2020). In 2017-2018 was hij seizoenscomponist bij Concertgebouw Brugge. 

de compositie

Frederik over zijn nieuwe compositie

‘In deze nieuwe compositie voor AskoǀSchönberg vertrek ik vanuit de eerste symfonie van Bruckner. Een letterlijke transcriptie zal het niet zijn, wel een nieuwe compositie die zijn materiaal ent op materiaal uit de Bruckner-symfonie. Dat zal betekenen dat bepaalde motieven, ritmieken of harmonische sequenties als uitgangspunt dienen voor de ontwikkeling van het nieuwe werk. Ook het spel met al dan niet de herkenbaarheid (‘hoorbaarheid’) van bovenstaande Bruckner-karakteristieken zal door het stuk heen gespeeld worden.’

Dit past ook volledig binnen de ontwikkeling van het werk van Frederik. Hij maakt namelijk ook vele arrangementen en transcripties (bijv. voor ensemble Revue Blanche) en is heel erg geboeid door de verschillende graden waarop je bestaande composities kan arrangeren, transcriberen, transformeren, omvormen of als uitgangspunt voor iets nieuws kan gebruiken. Voor Bruckner Casco wordt volop voor de laatste optie geopteerd.

Qua bezetting werd er gekozen voor een sextet opgedeeld tussen 2 houtblazers (fluit, fagot), 2 koperblazers (trompet, trombone) en 2 strijkers (viool, contrabas). Die verschillende instrumentengroepen zullen dan ook duidelijk tegenover elkaar worden uitgespeeld. Dit kan door de duo’s als ‘groep’ te gebruiken, maar ook het idee van de ‘quasi-solist’. Het nieuwe werk, zal de vorm van de eerste symfonie van Bruckner volgen. Dat betekent dat het stuk zal bestaan uit 4 delen die met gelijkaardige tempoverhoudingen als in de Bruckner zullen werken.

de composer

Richard Ayres

Richard is een Brits componist. Het lijkt alsof Richard Ayres en Anton Bruckner de gemeenschappelijke ambitie om de hedendaagse (toen en nu) luisteraar uit te dagen. Bruckner werd beschouwd als een totaal wereldvreemde vernieuwer binnen de symfonische muziek. Richard heeft ook een forse reputatie opgebouwd voor het ‘negeren’ van de traditionele grenzen van de muziek en weet daarbij nieuwe perspectieven aan te bieden. Ze dagen de luisteraars uit om buiten de gebaande paden te denken en zich open te stellen en te genieten van muzikale verrassingen en experimenten. Dat gaat ook gebeuren bij Richards nieuwe Bruckner Casco compositie.

de compositie

Richard over zijn nieuwe compositie

‘Mijn nieuwe stuk zal tussen de 35 en 45 minuten duren. Ik zal alleen de noten van Bruckner gebruiken. Ik hoop dat de luisteraars dingen zullen gaan horen en zien die zij niet wisten over mij, maar ook over Bruckner en zijn zevende symfonie. De instrumentatie van het stuk zal zijn: orgel (Bruckner was een belangrijk en professioneel organist en ik ga een sampler gebruiken die is gemaakt van orgelsamples, het liefst van de orgels die hij bespeelde) en 7 andere spelers om een ​​denkbeeldig orkest te vertegenwoordigen. Bruckner is voor mij zowel een puzzel als inspiratie geweest. Wat me het meest verbaast, is zijn idee van schaalgrootte en hoe hij erin slaagt zulke intense emoties vast te houden, in zulke grote vormen. Ik denk dat de zevende symfonie het meest perfecte en memorabele voorbeeld van zijn werk is. Het is mijn plan om naar Sankt Florian en Linz te gaan om filmpjes te maken en geluidsopnames en foto’s te maken van dingen die Bruckner misschien heeft gezien of aangeraakt, vooral dingen die als gewoon zouden worden beschouwd als het grote genie ze niet was tegengekomen. Ik wil een heel intiem beeld van Bruckner en zijn muziek realiseren, gezien door zijn ogen en mijn verbeelding.’

het ensemble

Asko Schönberg

Voor Asko Schönberg is uitvoering van allernieuwste muziek een begrip in Europa. Jarenlang speelden zij onder leiding van Reinbert de Leeuw en componisten als Kagel, Ligeti en Kurtag waren kind aan huis. Van vele hedendaagse componisten speelt Asko Schönberg premières. Toen wij de eerste keer ons plan aan Fedor Teunisse van Asko voorlegden reageerde hij als door een wesp gestoken; ‘Bruckner?? Dat is niks voor ons! Dat is romantiek; wij beginnen tweede helft twintigste eeuw’.

Dirigent, jazztrompettist, pianist, zanger, onderzoeker, docent en schrijver Ed Liebrecht werkt momenteel als dirigent in het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Hij dirigeerde o.a. het London Symphony Orchestra, het Residentie Orkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, Ensemble Kontraste en het Nationaal Jeugdorkest. Regelmatig is hij assistent-dirigent bij Sinfonia of London.In 2021 studeerde hij af aan de Royal Academy of Music en werd hij onderscheiden met de Fred Southall Prize voor zijn uitmuntende eindexamen. Hij doceert musicologie en analyse aan de Universiteit van Cambridge.

favoriete youtube versie

Scherzo uit Symfonie No. 1

Een bijzonder stuk uit Symfonie No. 1 is het Scherzo. Luister hier naar Georges Prêtre (live 1992) Wiener Symphoniker, vanaf minuut 26.50. Dit Scherzo is een pracht van een voorbeeld van het energieke en dansante karakter van deze symfonie. George Prêtre laat horen wat voor waanzinnig Bruckner-dirigent hij is. 

Symfonie No 1; Georges Prêtre (live 1992) Wiener Symphoniker

favoriete youtube versie

Symfonie No. 7

De langste en meest lyrische inleiding van een Bruckner symfonie. Luister van minuut 0.00 tot minuut 5.15. Verbaas je ook over het vlotte en adequate tempo van Klemperer.